Israel rejsen 12-1-87

http://www.skalborgs.dk/   se min orginale side lavet i Kompozer

20Israel rejsen 12-1-87

Mandag var der snevejr og vejrmeldingen lovede mere sne, og derfor ringede rejseburoet i Randers og foreslog at vi rejste til København mandag aften, i stedet for tirsdag morgen og det bestemte vi os så til, og så kørte vi hen til Anders og Lisbet om eftermiddagen, og der fik vi aftensmad, og så kørte de os til flyveren i Aalborg som afgik 20,10, vi ankom til København, kom vi med S.A.S. bus til hovedbanegården, og gik så til hotel Absalon med Nis Nissen som vejviser. Medrejsende var Lene og Nis Nissen, Sønderborg og Petra Jakobsen, Thisted skulle også bo på hotel Absalon, det var et dejligt værelse vi havde der.

4 IsraelTirsdag 13-1-87 vi fik morgenmad på hotel Absalon og gik derefter til banegården og tog med sas bussen til lufthavnen, hvor vi mødte Laurs Sommer og alle de andre deltagere der var ekstra kontrol da vi skulle have kufferterne checket ind og derefter var vi inde i den toldfri g købe en flaske og lidt chokolade, vi fløj fra København i bidende kulde med ½ times forsinkelse, det varede ca. 5 timer at flyve til Tel Aviv, og da vi ankom ventede vi på bussen i ¾ time, der var dejligt mildt vejr. Da bussen kom hilste vi på Birgit som skulle være vor guide, og Simon vor shaufør, og så kørte vi op til Jerusalem medens det begyndte at blive mørkt, vi blev indlogeret på Pilgrim Palace hotel og fik aftensmad, og derefter hyggede vi os lidt inden vi gik i seng.

ikke-navngivet1Onsdag 14-1-87 vi startede kl. 8,15 o g kørte først til Oliebjerget, og nød udsigten over til det gamle Jerusalem, derefter kørte vi ned og så Getsemane have og kapel, derefter kørte vi helt ned i dalen, og opad igen til den gamle by, hvor vi gik ind gennem Affaldsporten og der var soldater der kontrolerede tasker inden vi kom ind på tempelpladsen, vi var først i nærheden af grædemuren og derefter inden i søjlerne at gå der var nogle steder muligt at se langt ned i dybet hvor der var lavet udgravninger derefter gik vi til den muhamedanske del af Tempelpladsen der var igen taskekontrol der så vi først Al-Aksa Moskeen vi skulle sætte skoene udenfor der var tæpper på ikke-na41hele gulvet og store søjler og derefter så vi en anden Moske rigt udsmykket med mosaik og kakler og guldkuppel, den hedder Omar helligdommen og den er bygget over klippen hvorfra at Muhamed steg til himmels. Vi gik videre til Betseda, hvor vi var inde i cht. Anna kirke, der er en ualmindelig fin akustik og vi sang ”se nu stiger solen” derinde for at høre akusstiken udenfor var der udgravninger og rester af hellige vandbasingger vi gik ad ”Via Dolerosa” og hen til en kristen gravkirke, hvor der var forskellige kristne trosamfund der havde hver deres afd, f, eks, Etiopiske, Romersk Ortodokse og Græsk Ortodokse der var en hule det skulle være der hvor Jesus var begravet og hvorfra han var opstanden. Vi gik hen til hotellet til frokost, om eftermiddagen gik vi gennem den gamle by til Zionsbjerg og til Zionsport, tilbage igen og ind i en gravkirke, hvor kong David skulle ligge, vi så også resterne af en vej der var næsten 2000 år gammel og meget bred. Vi havde resten af eftermiddagen fri og Jens og mig fik en kop kaffe ved baren, og om aftenen var vi 18 i alt der lavede fællessang.

ikke-navngive43Torsdag 15-1-87 vi startede kl. 8 og kørte til Hebron hvor vi så gravminder over Abraham, Sara, Isak og Jakob, og derfra kørte vi til Fødselskirken i Betlehem, der var en krypt hvor det siges at Jesus blev født, og kirken er delt op mellem Muhamedanere, Kristne og Jøder, vi var hjemme på hotellet til frokost og kl. 13,30 kørte vi igen , vi var først oppe ved et museum for dødehavsrullerne, det er et ret nyt museum, og et stort Hilton hotel det var et ret nyt kvarter, nærmest parkaktig, derfra kørte vi hen til en have og så en model af de gamle Jerualem i samme stil som legoklodser, vi kørte videre til en mindelund og museum for Jøder der døde under den 2. verdenskrig, derfra hjem til hotellet.

ikke-navngiv21Fredag 16-1-87 afgang kl. 7,15 vi kørte mod Tel Aviv og svingede mod syd, og kom til en kibuts, hvor vi så deres kvæg og malkestald, der var meget rodet og snavset, vi kørte videre mod Beer Sheba, først var der landbrug, siden blev det ørken, efter Beer Sheba, var vi i Beer Telt hvor vi fik en tolk med der ledsagede os hen til en bekuin høvding, der indbød os i sit gæstetelt og serverede kaffe og the. Vi køte videre til Arat, hvor vi spiste frokost på hotel ”Nof Arat”, der var efterhånden blevet så store bakker at det begyndte at ligne bjerge, da vi spiste kunne vi se ud over bakkerne og se 3 kameler i det fjerne, derfra kørte vi til det døde hav, hvor der var nogle der var ude at bade i det saltholdige vand, efter 1 times pause fortsatte vi nordpå langs det døde hav, der var nogle mægtige høje bjerge, på begge sider af døde havet.

Lørdag 17-1-87 vi kørte fra Jerusalem, og til Jeriko, hvor vi så på udgravninger fra beboelser der var 8-9000 år gamle, og vi købte appelsiner inden vi kørte derfra og hen og se Hishams Palace, det havde været en konges sommerpalas derfra kørte vi hen til nogle varme kilder, hvor der var mulighed for at komme ud og bade for dem der havde lyst til det, der var dejligt varmt og frodigt, vi kørte derfra og hen i en Synagoge i en kibuts, der var et flot mosaikgulv, med en mængde figurer. Så kørte vi op til Nasaret, der var en ret stejl bjergvej med en del sving, inden vi var i Nasaret hvor vi skulle spise frokost på Holyland Im hotel, bussen havde besvær med at komme ind og ud af porten der var så lidt plads, bagefter var vi henne og se Marie bebudelses kirke, det var en ret ny kirke, med en del store altertavler skænket af forskellige lande, vi så også Josefs kirke , den var lige ved siden af . vi kørte derfra videre mod Geneseret Sø og da vi nærmede os søen, gjorde vi et kort ophold og nød udsigten over søen og Jordandalen da vi kom ned til søen gjorde vi ophold der hvor Jordanfloden løber fra Geneserat sø, der var et helligt badested, hvor der var nogle regliøse samfund der kom og blev voksendøbt i floden, der var også nogle der tog hellig vand med hjem i små plastflasker. derefter kørte vi til vort hotel, der hed Ramot, og som hørte til en Moshaw, det var et ret nyt og flot hotel, med udsigt over søen , vi fik vin til vor aftensmad, og bagefter var der en fra   Moshawen, der fortalte om den.

Søndag 18-1-87 efter morgen maden blev vi vist rundt i frugtplantagen, vi så Palemo og Mangotræer, og Bananpalmer, og derefter kørte vi til den nordlige ende af søen, og så ruinerne fra Kapernaum,der hvor Jesus bespiste 4000 mennesker med 5 fisk og 2 brød, derefter var vi ved en kirke Stapra på saligprisningernes bjerg, derfra hvor Jesus havdeikke26 holdt sin bjergprædiken, vi kørte nordpå gennem Jordandalen, der var gammel sump der var afvandet, der var meget frugtbart vi kom til kibuts ”Gonin” hvor vi fik frokost, der var tag selv frokost, med is og kaffe bagefter, senere sad vi udenfor og en mand fortalte om kibutsen og hvad de avlede, senere viste han os rundt i byens beskyttelsesrum, gammel tanks, ispindefabrik, de avlede frugt grønsager og hvede og popler til trækosåler og ispinde som de sksporteres til det meste af verden. derfra kørte vi til Jordanflodens udspring der var nogle flotte høje klipper og vandet kom ud af revner og sprækker i klippen vandløbet var ca. 3-4-meter bred og der var lidt vandfald. Da vi kørte derfra kørte vi opad og opad, og kom næsten lige så højt op som Hermod bjerget, som vi kunne se på den anden side af dalen , deroppe på Hermod var der sne, vi kørte sydpå tæt ved den Syriske grænse, og vi gjorde et kot ophold et sted, hvor vi kunne se ind i Syrien, vi var tilbage ved hotellet igen 17,30. om aftenen fortalte Birgit om, hvorfor hun og hendes mand og børn var flyttet til Israel i 1972

Mandag 19-1-87 vi kørte fra Ramot og vest på mod Middhavet og ude ved kysten var en by som hedder Akko, der så vi en gammel korsfarerborg, hvor det meste var underjordisk, og vi gik gennem den gamle by g ned til havnen, og derefter op oven på borgen, og hen til bussen så kørte vi til Haifa, der var vi oppe på Karmelbjerget og nød udsigten ud over byen og havet derfra kørte vi til Caesare, hvor vi så et gammelt romersk friluftsteater, som stadig blev brugt, der var også en del ruiner i Cassare, det havde engang været en by på 8-9000 indbyggere, nu var der en kibuts på stedet der hed Shot Yam der spiste vi frokost (tag 21selv) og blev vist rundt og fik kaffe og foredrag af dansktalende leder der hed Uvi, denne kibuts var startet i 1940, og de var nu 750 mennesker hvoraf de 340 var voksne de havde en fabrik med betonelementer, og vi så deres malkestald og appelsin og banan planstager. Derefter kørte vi til Netanya, hvor vi skulle se diamantsliberi der var også nogle der købte diamantsmykker, og så gik det mod Tel Aviv, og vi tog afsked med Birgit og Simon, og vi fik vore værelser på Hotel City efter aftensmaden samledes vi i et andet lokale og Sommer fortalte historier og serverede vin og vi sang danske sange.       ikke-navn6 ikke-navn9 ikke-navn33 ikke-navn38 ikke-navn40 ikke-navn50 ikke-navn51 ikke-navng20 ikke-navng23 ikke-navng32 ikke-navngi6 ikke-navngi13 ikke-navngi16 ikke-navngi18 ikke-navngi24 ikke-navngi27 ikke-navngi30 ikke-navngi31 ikke-navngi42 ikke-navngi52 ikke-navngiv5 ikke-navngiv10 ikke-navngiv12 ikke-navngiv14 ikke-navngiv17 ikke-navngiv19  ikke-navngiv22 ikke-navngiv34 ikke-navngiv35 ikke-navngiv36 ikke-navngiv37 ikke-navngiv39 ikke-navngiv44 ikke-navngiv48 ikke-navngive8 ikke-navngive10 ikke-navngive15 ikke-navngive25 ikke-navngive28 ikke-navngive29  ikke-navngive45